Корисні поради для дітей та батьків

ЩОБ НАВЧАННЯ БУЛО УСПІШНИМ, КОРИСНИМ І ЦІКАВИМ!
Матеріал даної сторінки використано із джерел:
Освітній портал "UROK-UA.com"
Блог вчителя початкових класів 
Ткачук Ірини Миколаївни

Пам'ятай, що роботу над помилками необхідно починати з нового рядка
1.   Пропуск, заміна букв.
       Перепиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку.  В дужках вкажи кількість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши голосні.
2.   Перенос слова.
       Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи переносу.
3. 
  Буквосполучення дж, дз.
       Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.
4. 
  Буквосполучення йо, ьо.
      Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо. Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.
5. 
   Подовження приголосних звуків.
       Випиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.
6. 
   Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків.
       Випиши слово. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.
7. 
   Ненаголошені голосні [є], [и], що перевіряються наголосом.
       Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.
8. 
   Ненаголошені голосні [є], [и], що не перевіряються наголосом (словникові слова).
       Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 слова з ненаголошеними [є], [и], що не перевіряються наголосом.
9. 
   Сумнівні глухі приголосні звуки.
       Випиши слово. Добери слово для перевірки - зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.
10. 
Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї.
       Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.
11. 
Знаки в кінці речення (. ? !).
       Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).
12. 
Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.
       Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.
13. 
Префікси роз-, без-  (пишуться з буквою з).
       Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.
14. 
Префікси з-, с- (перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с).
       Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.
15. 
Написання префіксів і прийменників.
    а)  Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.
    б)  Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.
16. Велика буква.
       Випиши слово правильно. Запиши 4 слова на дане правило.
17. 
Суфікси - ськ, - цьк в українській мові пишуться з ь.
       Запиши слово правильно. Запиши 4 слова з суфік¬сом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.
18. 
Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом «дуже»)
       Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.
19. Правопис не з дієсловом.
       Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати.
20. 
Кома перед сполучниками а, але, що, щоб, ніж.
       Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.
21. 
Відмінкові закінчення іменників.
       Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.
22. 
Відмінкові закінчення прикметників.
       Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.
23. 
Особові закінчення дієслів.
       Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву є пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у закінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.
24. 
Правопис особових займенників.
       Випиши займенник. Визнач особу, відмінок і число.
25. 
Помилка на невивчене правило.
       Запиши слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.
*************************************
Як працювати над задачею
 1.   Уважно читаємо задачу 2-3 рази, визначаємо головні слова.
 2.   Записуємо коротку умову.
 3.   Аналізуємо, що позначає кожне число і чи можна розв`язати задачу одразу.
 4.   Якщо задача проста, пояснюємо як відповісти на питання.
 5.   Якщо задача складна, продовжуємо аналізувати, складаємо схему  
       розв`язання.
 6.   За схемою записуємо розв`язання з поясненням на кожну дію, вираз і повну   
       відповідь.
7.    Увага! Відповідь починаємо записувати з числа.
 1.   Уважно читаємо задачу 2-3 рази, визначаємо головні слова.
 2.   Записуємо коротку умову.
 3.   Аналізуємо, що позначає кожне число і чи можна розв`язати задачу одразу.
 4.   Якщо задача проста, пояснюємо як відповісти на питання.
 5.   Якщо задача складна, продовжуємо аналізувати, складаємо схему  
       розв`язання.
 6.   За схемою записуємо розв`язання з поясненням на кожну дію, вираз і повну   
       відповідь.
7.    Увага! Відповідь починаємо записувати з числа.
*************************************
Як швидко вивчити вірш
Як свідчать дослідження, вірші починають втрачати своїх прихильників у початковій школі тоді, коли діти отримують певний негативний досвід: спроби вивчити великий за обся­гом вірш, змарнований час, неприємні хвилини невдалої роз­повіді перед класом тощо.
Дуже важливо допомогти дитині на цьому етапі знайом­ства з поезією, коли вона ще відчуває до неї позитивне емо­ційне ставлення, бажає слухати, читати, вчити напам’ять, хоча ще не має достатнього рівня техніки читання та власно­го досвіду для того, щоб самостійно сприймати художні тво­ри. Тобто зробити це на самому початку.
Традиційно методисти пропонують учням поради-пам’ятки таких видів.

Як швидко вивчити вірш напам’ять №1             
1.     Прочитай виразно вірш.
2.     З’ясуй, про що (про кого) йдеться у вірші.
3.     З’ясуй незрозуміле у змісті й образах.
4.     Прочитай вірш ще раз, поділи його на завершені за змістом логічні  частини.
5.     Намагайся уявити собі зміст кожної частини у відпо­відних картинках, образах.
6.     Прочитай два-три рази почергово кожну частину вірша.
7.     Закрий книжечку й відтвори прочитане напам’ять.
8.     Перечитай ще раз увесь вірш.
9.     Розкажи вірш напам’ять.

Як швидко вивчити вірш напам’ять №2           
1.     Прочитай вірш уголос.
2.     Поясни значення незрозумілих слів.
3.     Прочитай вірш ще раз. Намагайся зрозуміти його на­стрій, інтонацію, ритм.
4.     Прочитай вірш ще два-три рази. Намагайся його запам’ятати.
5.     За кілька хвилин повтори вірш із пам’яті, за необхід­ності зазирай у текст.
6.     Пізніше повтори вірш ще два-три рази, не зазираючи в текст.
7.     Перед сном ще раз повтори вірш.
8.     Уранці наступного дня прочитай вірш ще раз, а потім розкажи його напам’ять.

Як швидко вивчити вірш напам’ять №3            
1.     Прочитай вірш. Дай відповідь на запитання «Про що розповідається у вірші?»
2.     Прочитай твір повільно.
3.     Розділи вірш на уривки, які мають закінчений харак­тер.
4.     Образно уяви, про що розповідається в кожному урив­ку. Якщо можеш, зроби малюнок до них.
5.     Прочитай декілька разів вірш уголос.
6.     Спробуй розповісти весь вірш, підглядаючи в текст.

Спершу слід прочитати й зрозуміти ці пам’ятки. Уявіть собі дитину, яка ще не вміє читати так, як дорослий. Скільки зусиль їй треба докласти для того, щоб виконати ці інструк­ції! Це не значить, що треба відмовлятися від пам’яток, але використовувати їх краще з 3 класу.
Що ж робити в 2 та 3 класі?  
Як найчастіше вирішують цю проблему? Кількістю повторів. При цьому треба пам’ятати, що вивчення віршів пов’язано з індивідуальними особливос­тями пам’яті. Одному достатньо виразно прочитати вірш, щоб запам’ятати його, а іншому потрібно докладати для цьо­го зусилля протягом декількох днів.
Не можна вимагати від усіх однакової швидкості запам’ятовування.
 Якщо вивчити вірш треба «на завтра», то корисним буде прийом повторен-ня, рознесеного в часі. Тобто прочитати кілька разів удень (не намагаючись усе запам’ятати), потім через деякий час і обов’язково перед сном, саме тоді інфор­мація обробляється ефективніше. Уранці прочитати — по­вторити.
Якщо вивчений вірш треба буде розповідати через кілька днів, то повторення кожного дня, особливо на ніч, до­поможуть міцно запам’ятати вірш.
Але все одно, такі повторення використовують переважно можливості пам’яті. Що ще може допомогти учневі початко­вих класів та його батькам? 
Одна з найбільш розповсюджених причин незапам’ятовування вірша полягає в тому, що дитина не уявляє собі його зміст. Не те щоб зовсім не уявляє, але образи нечіткі, неяскраві, не викликають відповідних почуттів. Часто це бу­ває, коли вірш читається самою дитиною, в дуже швидкому темпі. Іноді молоді вчителі захоплюються темпом (швидкістю) читання і не приділяють достатньої уваги розумінню. У ди­тини виробляється звичка зосереджуватися лише на зовніш­ньому аспекті виконання. Вірш забувається ще й тоді, коли той, хто його читає для дитини (вчитель, батьки, інші учні), теж поспішає, не дотримується необхідних пауз. Пригадайте, чи полюбляли ви слухати вірші у виконанні своїх одноклас­ників. Якщо так, то вам дуже пощастило, а ваша вчитель­ка заслуговує найвищої похвали. Але як правило, на уроці, коли перевіряють вивчені напам’ять вірші, досить нудно.
Під час читання віршів в уяві виникають певні образи. У вірші їх зазвичай чимало. Для того щоб зрозуміти, відчути те, що заклав автор, треба докласти зусиль, підключити твор­чу уяву. Можна порівняти роботу уяви з працею художника: один образ як один мазок, і так, не поспішаючи, з’являється картина.
А якщо читати вірш, не даючи слухачам «домалю­вати» картину — усі мазки зліпилися в одну велику «маз­ню», з якої нібито щось видно, але дуже замазано, наплута­но.
Тому одне з правил, яке повинні запам’ятати і дорослий, і дитина: читаючи вірші, не можна поспішати,
З віком дитини росте кількість і обсяг віршів для ви­вчення напам’ять. Поступово пам’ять школяра заповнюється різноманітними відомостями, і запам’ятовування відбуваєть­ся повільніше. Але і в цьому можна допомогти, якщо саме в цей період озброїти дитину прийомами образного сприй­мання віршів, які допоможуть створити й умови легкого запам’ятовування творів.

Прийоми для образного уявлення та швидкого вичення вірша:
·       за допомогою рухів;
·       за допомогою одночасного малювання;
·       за допомогою підготовлених малюнків;
·       за допомогою слів-опор.


Вивчення віршів 
за допомогою рухів

Для того щоб яскраво уявити те, про що розповідається, деякі слова (героїв, дії) можна зобразити за допомогою жестів. Пам’ятайте, що не треба показувати всі слова вірша, тільки основні, які будуть опорами.
Послідовність роботи над розучуванням вірша за допомогою рухів на прикладі твору Ю. Будяка «Шкодливий цап»
1     Читання вірша дорослим (бажано напам’ять). Дитина слухає.
2     Читання з доповненням. Дитина дочитує останнє слово, яке повторюється.
Пояснення слів: цап — козел; ратички — копита; батура — великий батіг, бич, нагайка.
3     Вивчення вірша напам’ять за допомогою рухів.
— Цей вірш можна показати, як у театрі. Ми з тобою будемо супроводжувати читання вірша рухами, тобто будемо зображувати слова. У цьому вірші доцільно зображувати рухами слова, які повторюються. Прочитай тільки ці слова.
Текст вірша
Рухи

На городі цап, цап,
Два вказівні пальці кожної руки приставити до голови
Капу сточку хап, хап,
Руки щось хапають та відривають
Борідкою трусь, трусь,
Голову повернути праворуч, ліворуч, витягуючи вперед підборіддя
Капусточку хрусь, хрусь,
Стиснутими в кулаки руками виконувати рухи, що нагадують викручування білизни
Ратичками туп, туп,
Кулаками або пальцями легенько постукати по столу
Капусточку хруп, хруп.
Стиснутими в кулаки руками виконувати рухи, які нагадують викручування білизни
А за цапом дід, дід,
Нахилитися вперед, одну руку закласти за спину, іншу — вперед, нібито спираючись на палицю
3 батурою хтось, хтось.
Рухи, які нагадують ляскання батогом
Цап як скоче: брик, брик,
Руки по черзі підкидаються до гори
На все село крик, крик.
На синяки дме, дме,
Руки розкинуті в різні сторони, дмухати на руку
Вигукує: «Ме, ме…»
Куточки губ опущено, сумний вираз обличчя
За ним Рябко та:
«Гав, гав..,
Оце тобі, щоб не крав».
Рухи рукою, які нагадують собаку, що гавкає, рухи вказівним пальцем, ніби погрожуючи
4    Читання вірша дорослим і дитиною з одночасним показом рухів.
5    Читання дитиною вірша напам’ять разом з дорослим, який виконує рухи, що допомагають пригадати потрібні слова.
6    Читання дитиною вірша напам’ять. Дорослий допомагає лише тоді, коли дитина щось забула.
7    Читання вірша напам’ять без допомоги дорослого.

Робота батьків із дитиною вдома відрізняється від вчительської. Дорослий демонструє дитині, як він користується прийомом запам’ятовування. Зазвичай, кількість демонструвань дещо менша, але більше повторів разом з дитиною. У родині важливо використати (коли це можливо) кількаразові повторювання в різних ситуаціях (розповісти для бабусі, для братика, для сусідки, для киці тощо).
У такий спосіб можна розучити різноманітні вірші, особливо ті, які насичені дієсловами. Приклади такого розучування представлені нижче.
 Вірш В. Лучука «Загадка»
Текст вірша
Рухи
Летіли птахи зелені,
Руками показуємо, як летять птахи
сіли спочити на клені.
Руки покласти на стіл
По десять птахів
Показуємо десять пальців, руки зображують політ птахів
на кожну вітку,
Десять пальців кладемо на стіл
сіли весною,
Руками показуємо, як розпускаються квіти
сидять улітку.
Хитаємо рукою, начебто спекотно
А прийде осінь —
Показуємо, що одягаємось.
запалить крони,
Руками, стиснутими в кулаки, показуємо спалахи
птахи зелені стануть червоними.
Руками показуємо птахів
Зірвуться з віток
Від столу відриваємо руки
у мжичці сірій —
Показуємо капельки
поринуть з вітром в кленовий вирій.
Руками розмахуємо, наче показуємо вітер

Вірш Грицька Бойка «Гуси-гусенята»
Текст вірша
Рухи
Гуси-гусенята на ніжки
Показати руками гусей (долоня під прямим кутом, вказівний палець спирається на великий, усі пальці притиснуті один до одного)
Одягли червоні панчішки. І пішли рядком до корита
Пальчиками «йдемо» по столу (обома руками)
Свіжої водиці попити. Напились води гусенята,
Пальчики нахилити до столу і підняти
Почали купатись, пірнати.
Показуємо, начебто наші руки пірнають (нахиляються)
Гуси-гуеенята сердиті: Дуже близько дно у кориті.
Рухаємо та хитаємо «голівками»

Вірш Л. Куліша-Зіньківа «Пригода з носом»
Текст вірша
Рухи
Після заметілі,
Руки крутяться навколо одна одної
Вранці на лугу
Долонька з розчепіреними пальцями — як сонечко
Зайчики ліпили Бабу снігову.
Показати процес ліплення
Зайчики ліпили Бабу снігову.
Показати процес ліплення
Голова кругленька,
Руки описують коло в повітрі
У руці мітла…
Рука стиснута в кулак, ніби тримає мітлу
Зайчик куцохвостий Ген біжить з села.
Рукою показати швидкий рух справа—наліво (як швидко зайчик біг)
Треба, щоб морквину Він сюди приніс:
Руками показуємо, як щось здалека треба принести ось сюди
Буде у бабусі Дуже гарний ніс.
Торкнутися пальцем свого носа і відвести руку, показуючи довжину бабусиного носа
Вуханя чекають…
Руки схрестити на грудях
Ось і він іде.
Повернутися в бік уявного зайця, порадіти
Всі йому гукають:— Де морквина? Де?
Простягнути розкриту долоню в бік уявного зайця
Глянув якось косо І на лапки сів:
Скласти обидві руки перед собою, як зайчик
— Вибачте, я носа… По дорозі з’їв!
Винувате обличчя (брови підняті догори тощо)

Зверніть увагу! Не треба показувати жестами всі слова! Інакше замість опор вийде щось на зразок сурдоперекладу.
             
Під час розучування за допомогою жестів не можна забувати про інтонаційну виразність.
         Пісенька пальців
(Переспів із французької)
Зголоднів великий палець:
— От коли б дістати смалець!
—Вказівний за ним зітхає
— Смалець що! Крупи немає.
А середній мовить тихо:
— Що крупа! Без хліба лихо.
—Підмізинний ледь не плаче:
— Отаке життя ледаче!
—А мізинець:
— Годі, братця!
До роботи треба браться!
                                          Тамара Коломієць

Слова великого пальця, вказівного, середнього, підмізинного, мізинця треба читати по-різному, у кожного свій характер. До речі, використання різних інтонаційних засобів теж сприяє запам’ятовуванню. Для цього можна пропонувати такі завдання: «А як би цей вірш прочитав сердитий хлопчик? А старенька бабуся? А військовий? А чарівниця? Продемонструй».
Вивчення віршів за допомогою одночасного малювання
Деякі вірші легко вивчити, одночасно роблячи схематич­ні малюнки, які зображують події у творі. Навіть міркування щодо того, як і що намалювати, вже допоможе запам’ятати вірш.                                                   
Їхали ми, їхали,
До річки під’їхали,
Кладку переїхали,
В леваду заїхали,
На гору виїхали,
3 гори з’їхали,
Стіжок сіна об’їхали,
На бадилину наїхали —
Стали, забуксували.
Гаття назад додому!
Послідовність роботи над віршем
·   Читання вірша дорослим.
·   Пояснення незрозумілих слів: левада — ділянка землі із сінокосом, інколи обсаджена деревами; кладка — покла­дені через річку, струмок, болото дошки або колодки; ба­дилинка — стеблина будь-якої рослини; гаття — вигук, яким підганяють коней.
·   Читання вірша дитиною.
·   Словесне і графічне малювання.
— Ми з тобою будемо читати вірш і одночасно малюва­ти: ти на своєму аркуші, я — на своєму.
    Звідки ми почали подорож? Звідки їхали? З дому. (Малюємо схематичне зо­браження будинку.)  Не відриваючи олівця від паперу, ма­люємо шлях до річки. «До річки доїхали». Як намалювати річку? (Дві хвилясті рисочки — це річка.)  
   На річці є кладка. (Поперек річки малюємо місток.)  
   «В леваду заїхали». Як на­малювати леваду? (Малюємо маленькі рисочки — це травин­ки.)
   «На гору виїхали». (Малюємо горбок.)
   «З гори з’їхали. Стіжок сіна об’їхали». (Стіжок можна намалювати, як горбок з рисочками.)
   «На бадилинку наїхали». (Біля стіж­ка малюємо стеблину.)
   «Стали, забуксували. Гаття назад до дому!» (На місті намалювати крапочку і довести лінію до будинку, звідки почали подорож.)
   На чому їхали? Прочитай останній рядок.
·   Читання вірша за опорними малюнками. 
— Розповімо разом цей веселий вірш. Дивимось на малю­нок і розповідаємо вірш.
·   Читання вірша напам’ять. 
Наведемо кілька прикладів розучування віршів за допо­могою одночасного малювання.
                 Олівець-малювець
Взяла Яся олівець, олівець-малювець.
Сіла Яся біля столу, розгорнула папірець:
— Треба тут намалювати отаку здорову хату!
Вікна. Дах. Димар на нім. З димаря — великий дим.
Ось травичка. Ось доріжка. Ось дитинка. Ручки. Ніжки.
Ротик. Носик. Голова. І волосся — як трава!
Ось на небі сяє сонце. Довгі промені ясні.
А в сторонці під віконцем квітнуть квіти запашні.
У дитинки є спідничка, а на ніжках черевички.
Ще їй кошика зроби — піде ляля по гриби.
Ліс такий густий, кошлатий, і дерев у нім багато:
все ялинки та дубки. Як щітки, стирчать гілки.
А під кожним під дубочком два грибочки, три грибочки,
ось чотири, ось і п’ять… Вже нема де малювать!
Враз на сонце, як примара, налетіла чорна хмара,
чорна-чорна, наче дим…
Ось і блискавкаї І грім!
І полився з хмари дощик на грибочки,
на дубочки, на хатинку, на малесеньку дитинку,
на волоссячко, на кошик, ллється дощик, дощик, дощик,
ллється швидко, швидко, швидко!
І нічого вже не видко!
—  Що ж ти, Ясю, наробила? Зачорнила весь папір.
І протерла, і продерла, і пробила аж до дір!..
Яся каже:
—   Ай-ай-я!
Яся каже:
—   Це не я! Це такий вже олівець, олівець-малювець!

Стоїть гора високая,
Попід горою гай,
Зелений гай, густесенький,
Неначе справді рай.









Під гаєм в’ється річечка:
Як скло, вода блищить;
Долиною зеленою
Кудись вона біжить.






Край берега, у затишку,
Прив’язані човни;
А три верби схилилися,
Мов журяться вони…






Часто спосіб розучування підказує сам вірш.

Подарунок мамі
Я малюю вишню,
Сонях біля тину…
Подарую мамі
Ту свою картину.
Я малюю сонце,
Я малюю хату,
Квіти чорнобривці,
Ластівку крилату.
Вивчення віршів за опорними словами

Використовуючи цей спосіб, треба виділити опорні слова в тексті, підкреслити олівцем (якщо книга власна) і прочита­ти вірш, звертаючи увагу на ці слова.
Дуже часто у віршах такими словами, які несуть основний зміст, е рими. Потім треба виписати ці слова на окремий аркуш паперу й прига­дувати рядки вірша, дивлячись тільки на ці слова.
Кличе матуся

Кличе весна

У поле.

Кличе дзвінок
До школи.
Кличуть до себе
Гори.
Кличе далеке
Море.
Кличе дорога
До гаю.
Кличе у даль
Невідому.
А я назад повертаю, —
Кличе матуся
Додому.
Микола Сингаївський


Послідовність роботи над віршем
·   Читання вірша дорослим.
·   Читання «ланцюжком» (один рядок дитина, один — до­рослий).
·   Читання з доповненням (дорослий читає початок речен­ня, а дитина продовжує).
·    Робота над змістом прочитаного. З’ясування, чи все зро­зуміло.
·    Вивчення вірша за опорними словами (опорні слова запи­суються на дошці у стовпчик):
весна

дзвінок

гори

море
дорога
матуся

— Читаймо слова та пригадаймо рядки вірша,

Найчастіше опорними словами у віршах бувають рими, але це необов’язково. У рядках вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»:
Садок вишневий коло хати

Хрущі над вишнями гудуть…

опорними словами будуть: садок, хата, хрущі, вишні.
Життя обов’язково вносить свої корективи у будь-який прийом. Для деяких віршів можна поєднувати прийоми, на­приклад розучування за допомогою опорних слів і опорних . малюнків.
Можна розучувати вірш за допомогою розфарбовування, правда для цього потрібна заготовка, зроблена власноруч, або книжка-замальовка (це менш імовірний варіант, але буває і таке).
Звичайно, далеко не всі вірші можна розучувати за допомогою такого прийому.
Кольоровий віршик
Кульбабка тиха при стежині

Жовтіється сама собі.

А у волошки очі сині,

А в неба очі голубі.
Зелені клени стали колом
Побіля нашого двора.
А ген за тихим жовтим полем
Червоне сонце догора.

                                    Євген Горев

Допомагає при розучуванні віршів усвідомлення того, що за чим розповідається: в першому чотиривірші про весну, в другому — про поле тощо. Це не переказ, а лише концен­трація уваги на послідовності образів.

Працюючи над віршем, не слід забувати, що об’єкт аналі­зу — поетичний твір. У нього особлива форма, що зумовлює використання специфічних прийомів роботи. Йому притаман­ні більша, ніж в оповіданнях, образність, своєрідна синтак­сична будова речень, лаконічне змалювання образів. На це слід звертати увагу дитини під час опрацювання поетичних творів.

Вивчення віршів за малюнками

Цей спосіб менш зручний, тому що потребує наявності готових малюнків. Але гарні ілюстрації роблять зміст вірша дуже наочним. Цим способом найбільш ефективно розучувати вірші, в яких є будь-який перелік героїв, предметів.
Спосіб розучування віршів за допомогою підготовлених опорних малюнків
·    Дорослий читає вірш і поступово викладає на стіл або прикріплює до дошки чи стіни малюнки із зображенням дійових осіб.
·    Дорослий розповідає вірш разом з дитиною, звертаючись до опорних малюнків.
·    Читання вірша з доповненням (дорослий починає рядок, а дитина дочитує до кінця).
·    Читання вірша напам’ять за опорними малюнками і без них.

             Зоопарк
Гафійка й Федь із мамою
Прийшли до зоопарку,
Там зебру бачили з ламою,
Фламінго і цесарку,
Жирафів двох із Африки,
І дрохву, й козенятка,
І фазана з фазанкою,
Й манюнє фазенятко.
                Анатолій Григорук

          Художники
На столі було не пусто:
Морква,
Ріпа
І капуста,
І картопля,
Й буряки,
І салат, і огірки.
Захотілося зайчатам
Все оте намалювати.
Ну а поки малювали,
Потихеньку все жували:
І картоплю, й буряки,
І салат, і огірки.
Моркву,
Ріпу
І капусту.
На столі дубовім пусто.
Схаменулися зайчата:
— Що ж тепер намалювати?
                 Валентин Кириленко

Так можна розучити вірші Н. Забіли «Оксанчине вбраннячко», 
Л. Компанієць «Пішла мама на базар» тощо.

*************************************










Немає коментарів:

Дописати коментар